Pozycjonowanie sklepu internetowego od początku musi być przemyślane i dobrze zaplanowane. Wiadomo, że każdy sklep internetowy powinien być pozycjonowany, aby był dobrze widoczny w wyszukiwarkach internetowych, przede wszystkim w Google.
Często popełnianym błędem jest rozpoczęcie projektu sklepu bez skonsultowania z jakąkolwiek firmą pozycjonującą lub pozycjonerem. Można także samu poszukać w Internecie podstawowych informacji na temat podstaw założenia SEO dla sklepu internetowego i trzymać się podstawowych wskazówek.
Skrypt sklepu internetowego – bardzo ważny dla łatwiejszego pozycjonowaniu sklepu.
Jest na rynku polskim wiele darmowych i komercyjnych skryptów do prowadzenia sklepu internetowego, te komercyjne często są lepiej zoptymalizowane pod kątem SEO.
Skrypt sklepu – oprogramowanie sklepu internetowego powinno:
– być odporne na ataki hakerskie np. powszechnie stosowane „sql injection”;
– nie posiadać możliwości wywołania funkcji zdalnych logowania się do panelu administratora sklepu;
– posiadać optymalny szablon sklepu, szablon w wersji responsywnej – dostosowujący się do urządzeń mobilnych – ponieważ Google lepiej pozycjonuje takie szablony na urządzeniach mobilnych;
– mieć możliwość dokonywania drobnych modyfikacji w celu większej optymalizacji strony sklepu;
– mieć możliwość łatwego dodawania kodów z Google, np. w celu weryfikacji witryny sklepu dla potrzeb śledzenia w „Google Search Console”.
Teksty i słowa kluczowe – pozycjonowanie kategorii i produktów w sklepie internetowym.
Najważniejsze w sklepie internetowy są produkty, których jest przeważnie bardzo wiele, tak więc trudno zdecydować na jakie frazy lub słowa kluczowe należy pozycjonować e-sklep. Dlatego często w sklepie internetowym pozycjonuje się kategorie produktów, dzięki temu same produkty także są w jakiś sposób pozycjonowane, wyszukiwane przez wyszukiwarkę Google.
Dlatego bardzo ważne jest aby pamiętać o poniższych rzeczach:
– o tekstach na stronie głównej, na stronach z kategoriami, podkategoriami i stronach produktowych, które nieraz także nie zawierają tekstów. Opisy są podstawowym środkiem do osiągnięcia celu w pozycjonowaniu sklepu internetowego;
– optymalizacji tekstów na poszczególnych stronach sklepu – w tych tekstach powinny znajdować się słowa lub frazy, a które chcemy pozycjonować sklep internetowy;
– nie powielaniu tych samych tekstów na wielu stronach sklepu;
– nazywaniu plików graficznych – zdjęć – produktów, kategorii, podkategorii, tak samo jak nazywają się produkty, kategorie, podkategorie, czyli dodając do sklepu produkt o nazwie „komputer Acer” zdjęcie dla tego produktu najlepiej nazwać tak samo – dzięki temu Google znajdzie ten produkt po wyszukaniu grafiki.
Indeksowanie w wyszukiwarce – czego najlepiej nie robić.
Aby wyszukiwarka, np. Google, dobrze indeksowała wyniki ze sklepu internetowego powinno unikać się dawania jej możliwości:
– indeksowania wyników wyszukania;
– indeksowania wyników sortowania;
Nie powinno się także:
– dodawać za wiele słów kluczowych w małej ilości tekstów na stronie sklepu, np. w nagłówkach META oraz w stopce sklepu;
– wysyłać tekstów opisów produktów do porównywarek cenowych – nie jest to jednak często możliwe, jedynie Ceneo nie korzysta z opisów e-sklepów, bo posiada swoje opisy produktów;
– dawać możliwość indeksowania pustych stron produktów, np. po ich usunięciu;
– nie posiadać strony Error 404 z błędem np. przekierowanie nieistniejących podstron na stronę główną;
– dawać możliwość indeksowania strony głównej aż pod 4 różnymi linkami – najlepiej używać przekierowania 301:
- domena.pl
- www.domena.pl
- domena.pl/index.html
- www.domena.pl/index.html
– dawać możliwość indeksowania podstron związanych z: koszykiem, logowaniem, rejestracją, administracją.
Uwagi dodatkowe ważne dla optymalizacji i pozycjonowania sklepu internetowego.
Aby pozycjonowanie sklepu internetowego było łatwiejsze i szybsze należy stosować się także do poniższych uwag:
– należy stosować plik robots.txt oraz generować mapy sitemap.xml;
– należy posiadać przyjazne adresów URL;
– posiadać opisy z tagami H1, H2, H3;
– ustawiać strony z linkami do partnerów jako NOFOLLOW;
– z każdej podstrony sklepu powinno być jak najmniej linków wychodzących do innych serwisów;
– strona sklepu powinna być zabezpieczona certyfikatem SSL – adres sklepu powinien być https;
– unikanie stron typu INTRA, blokowania strony sklepu hasłem – taka strona będzie bardzo trudna w pozycjonowaniu.
Więcej informacji na temat wytycznych tworzenia stron zgodnie z zasadami Google można znaleźć na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/40349?hl=pl .
Zobacz także co Google pisze o SEO – https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=pl .
Zobacz także:
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Pozycjonowanie sklepu internetowego, pozycjonowanie strony – oferta na usługi pozycjonowania
Załóż własny sklep internetowy zoptymalizowany pod pozycjonowanie